Et sorteringssystem på autopilot

kids_ready_first_day_of_school_H

Ser man på integreringsdebatten de siste femten tyve årene vil man oppdage at veldig mange temaer går igjen. Noen av dem skulle jeg ønske vi slapp å prate mer om.

Fire år tilbake skrev Shazia Sarwar en kronikk om noe mange av oss med minoritetsbakgrunn har opplevd og våre barn også har møtt på. Det handler om:”anmodningen” (presset) om å ta særskilt norskopplæring.

Jeg husker at jeg takket nei til rådgiveren på videregående skole, selvom hun tydelig irritert fortsatte å overbevise meg med bedre karakterer. Presset dukket opp igjen med begge mine barn. Altså en generasjon senere.

Nå er det tross alt lenge siden det også, og det er 18 år siden jeg leste om kampen foreldrene til Mah Rukh Ali måtte kjempe i hennes bok “Den sure virkelighet”. Etter kronikken i  Aftenposten undersøkte Shazia Sarwar hvorfor systemet var slik to år senere. Svaret var nedslående. “Minoritetselever brukes som inntektskilde”. Motivasjon til denne praksisen kan man også få en indikasjon på i denne VG-saken “Oslo-rektorer belønnes for elevresultater”

Etter så mye fokus trodde jeg ting hadde forbedret seg nå. Men så fikk jeg denne opprørte telefonen i helgen fra en far som inntil to uker siden var mektig stolt over barnet som hadde hatt en flott skolestart. Nå hadde han fått brevet fra skolen. En anmodning om særskilt norskopplæring for hans barn SELVOM  han hadde registrert barnet på skolen med med norsk som morsmål.

Skolen hadde tatt seg friheten til å gå inn og endret morsmålet til barnet til urdu. I tillegg kartla de eleven uten foreldrenes viten. Barnet det her er snakk om er født i Norge, har gått i norsk barnehage og snakker kun norsk. Faren er født og oppvokst i Norge, er en oppegående og ressurssterk far. Derfor var han rask med å ta det opp med skolen. Men hva med alle de som ikke orker eller makter og ta denne kampen? Får skolene bare dundre i vei?

school_skills_kids04_076

Noe er fryktelig galt med dette systemet som i utgangspunktet skal løfte og styrke de som trenger det, ikke forskjellsbehandle og ekskludere barn først og fremst utifra deres etnisitet.

Om et barn trenger å styrke språket, er det da høyst nødvendig å sortere ut på en måte som markerer annerledesheten og skaper enda større skille? Ingen barn vil det. Man vil være en del av resten. Det er kanskje på tide å revurdere denne “One size fits all”-modellen.

Å insistere på at noen har et annet morsmål enn det som oppgis, eller la systemene fylle inn morsmål på autopilot er helt aukseptabelt. At foreldre ikke tar så lett på det, forstår jeg veldig godt.

Av Mahmona Khan

Advertisements

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “Et sorteringssystem på autopilot

  1. Merkelig av skolen å ikke se lenger enn utseendet. Det er godt du tar opp temaet på bloggen din! Jeg skulle likt å lese svaret fra ledelsen på hvorfor det gjøres på denne måte, er det virkelig pengene som styrer?

    Jeg har delt på Samfunnspraten på Facebook.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s